Huddinge Kommun

Huddinge behövde hitta ett sätt att minska den tunga administrativa bördan och bli mer effektiva i hanteringen av medarbetarfrågor. Tack vare Benifys förmånsportal har kommunen nu gått från generell till individanpassad information – och från manuella till digitala processer.
Huddinge Kommun

Huddinge kommuns digitala resa

Det var framförallt den tunga administrationen som gjorde att Huddinge kommun i södra Stockholm började kika efter ett sätt att bli mer effektiv i hanteringen av frågor som rör personal och HR. Men inte bara för själva HR-avdelningens skull, utan för att minska arbetsbelastningen för cheferna i kommunen, samtidigt som man ville värna om medarbetarna. 

– Vi började digitalisera våra processer med hjälp av förmånsportalen, där våra medarbetare nu har tillgång till ett väldigt stort utbud av friskvårdserbjudanden. Men plattformen innehåller även många andra delar som exempelvis avlastar våra chefer, bland annat med kvittohantering, berättar Anna De Verdier, HR-stateg på Huddinge kommun. 

Med siktet inställt på att bli en av de tre mest attraktiva kommunerna i Stockholm, är det av stor vikt att kunna erbjuda bra förmåner och att enkelt kunna kommunicera med medarbetarna. 

 – Detta är skattebetalarnas pengar, och målet är att skapa den bästa tillvaron för invånarna. Men för att nå dit måste vi satsa på de som ska utföra uppdraget – medarbetarna i kommunen, säger Anna De Verdier. 

Tack vare Benifys förmånsportal kan kommunen optimera medarbetarupplevelsen. Här får de tillgång till all information från arbetsgivaren direkt i mobilen och kan tydligt se sin totala ersättning i portalen. Det har också lett till, som man önskade – minskad administration för arbetsgivaren. 

– Vi har sparat in nästan tre heltidstjänster tack vare att Benify tar hand om vår kvittohantering.

  • 1MODERNARE KOMMUNIKATION

    Tack vare Benifys användarvänliga app sker hela 72 procent av inloggningarna i förmånsportalen via mobilen.
  • 2SMIDIG MARKNADSFÖRING AV ERBJUDANDEN

    Huddinge ser ett stort värde i att smidigt kunna marknadsföra förmåner och erbjudanden i portalen, allt från rabatterade biobiljetter till billigare matkassar.
  • 3MINSKAD KVITTOHANTERING

    Kommunen har sparat in nästan tre heltidstjänster tack vare att Benify tar hand om kvittohantering – numera också med smidig arkivering.

DIGITALISERING HÖGT PÅ AGENDAN

– Med hjälp av Benify kan vi erbjuda en god medarbetarupplevelse. En stor fördel är hur lätt det är att tillgå information via appen. Dessutom kan vi nå alla medarbetare genom Benifys kommunikationsverktyg, säger Anna De Verdier.