Vanliga frågor
Friskvård
Vart ska jag skicka mitt kvitto?
När du registrerat ditt friskvårdsutlägg i förmånsportalen får du en blankett att skriva ut och skicka in tillsammans med ditt kvitto. Om du missat att skriva ut blanketten så kan du komma åt den i efterhand.
Gör såhär:
1. Logga in i din förmånsportal och klicka på profilikonen/ditt namn uppe i högra hörnet > Mitt konto > Beställningar.
2. Klicka på din kvittoregistrering och välj “Skriv ut din kvittoblankett här” för att länkas vidare till blanketten. Fäst kvittot på blanketten och skicka in blankett och kvitto till adressen som står förtryckt på blanketten.
Hur använder jag mitt friskvårdsbidrag?
Alt. 1: Beställ via Benify. Under “Mina förmåner” > “Friskvård” hittar du samtliga friskvårdsleverantörer som Benify har ett samarbete med och kan enkelt söka upp den leverantör du är intresserad av. Lägg en beställning direkt via din valda leverantör i portalen. Friskvårdsbidraget dras då automatiskt och eventuell kostnad utöver detta dras som ett nettolöneavdrag.
Alt. 2: Registrera kvitto. Om du inte önskar lägga en beställning via Benify kan du välja att köpa din friskvård privat utanför din förmånsportal. För att yrka ersättning av ditt friskvårdsbidrag för ett privat kvitto, behöver du registrera din utgift i förmånsportalen och skicka in ditt kvitto till oss. Sök på “friskvårdskvitto” i förmånsportalen för att komma till kvittoregistreringen och följ instruktionerna som står beskrivet i registreringen.
Hur registrerar jag mitt friskvårdskvitto?
Om du inte önskar lägga en beställning via Benify kan du välja att köpa din friskvård privat utanför din förmånsportal. För att yrka ersättning av ditt friskvårdsbidrag för ett privat kvitto behöver du registrera din utgift i förmånsportalen och skicka in ditt kvitto till oss.
Gör såhär:
1. Sök på “Friskvårdskvitto” i förmånsportalen för att komma till kvittoregistreringen.
2. Följ instruktionerna som står beskrivet i registreringen.
När måste jag senast skicka in mitt kvitto?
Datumet då ditt kvitto senast måste vara oss tillhanda skiljer sig mellan olika arbetsgivare. I de flesta fall ska kvittot vara registrerat och oss tillhanda senast 31 oktober för att kunna ta del av årets bidrag. Vill du veta vad som gäller för just din arbetsgivare kan du logga in i portalen, kontakta vår kundtjänst eller din arbetsgivare.
Vad har mitt kvitto för status?
Förutsatt att ditt kvitto har ankommit till Benify och ankomstregistrerats kan vi hjälpa dig ta fram statusen på ditt kvitto via vår chatt på Mitt Benify > Kundtjänst.
Kan jag skicka in mitt kvitto digitalt?
För att ta reda på om du kan skicka in ditt kvitto digitalt, logga in i portalen och sök efter “Friskvårdskvitto”.
Inloggning
Jag kan inte logga in
Att du inte kan logga in kan bero på en del olika saker. Det vanligaste är att du har två eller fler aktiva konton hos Benify, ex. genom din arbetsgivare och via ett medlemskap. Då behöver då välja “anställd på flera bolag” och ange ditt företagsnamn under fältet “företagsnamn”. Du kan alltid få hjälp via vår chatt på Mitt Benify > Kundtjänst som har svar på de flesta frågorna kring inloggning.
Förmåner
Kan jag ångra min beställning?
Om det har gått mer än en arbetsdag sedan du gjorde din beställning så behöver vi få ett godkännande av leverantören. Ta då kontakt med leverantören så kommer vi att ta bort din beställning om/när leverantören meddelat oss. Om det har gått mindre än en arbetsdag kan du kontakta oss via vår chatt på Mitt Benify > Kundtjänst.
Jag saknar åtkomst till förmåner
I vanliga fall beror det på en av nedan orsaker:
- Du är för tillfället frånvarande/tjänstledig/föräldraledig/studieledig
- Du har sagt upp dig
- Du har en tidsbegränsad anställning
Kundservice
Hittar du inte svaret på din fråga? Kontakta vår kundservice så hjälper vi dig!