Eurosport Frankrike

Eurosport Frankrike ville kommunicera sina förmåner på ett mer enhetligt sätt. Med en tydlig plan och ett gott samarbete från start gick lanseringen av portalen som en dans.
Eurosport Frankrike

Att implementera och lansera en medarbetarportal är en spännande men utmanande uppgift. Hur säkerställer man en smidig process? Hur informerar man medarbetarna så att de känner till och använder alla funktioner? Eurosport Frankrike är ett perfekt exempel på en perfekt lansering.

Eurosport Frankrike erbjöd redan tidigare över 30 attraktiva personalförmåner, men eftersom utbudet inte kommunicerades på något enhetligt sätt visste många medarbetare inte vad de hade tillgång till. När Caroline Roque, Benefits & Compensation Manager, fick en presentation av Benifys portal på HR Tech-mässan 2016 blev hon imponerad och förstod att detta var lösningen hon letat efter.

– När jag såg Benifys portal tänkte jag direkt: wow, det här måste vi ha!

När den övriga organisationen också övertygats var det dags att utvärdera den aktuella situationen och bestämma hur den nya portalen skulle utformas. Dedikerade medarbetare från Eurosport Frankrike samarbetade tätt med Benifys experter för att få en helhetsförståelse av projektet. På lanseringsdagen fick samtliga 650 anställda ett mejl med sina personliga inloggningsuppgifter. För att skapa extra entusiasm lade HR också informationsblad på medarbetarnas skrivbord, presenterade en demo av portalen och anordnade en frågesport där svaren bara kunde hittas i portalen.

Tre tips förr en perfekt lansering:

  • 1Gör en tydlig lanseringsplan

    Med en begränsad första lansering kan du fortsätta imponera på medarbetarna kontinuerligt med nya uppdateringar och releaser.
  • 2Utse en portalansvarig person internt

    Benify tillhandahåller ett helt team för din lansering, men med en dedikerad person även på kundsidan går lanseringen ännu smidigare.
  • 3Skapa engagemang kring din nya portal

    Använd alla befintliga kommunikationskanaler för att informera dina medarbetare om den kommande lanseringen.

Ett nära samarbete

– Benify hade så mycket kunskap och vi arbetade tillsammans som ett team för att bygga SSO:n och förstå alla tekniska aspekter. Ingen tid gick till spillo eftersom Benify alltid fanns tillgängliga för att svara på våra frågor, säger Caroline Roque.