Ambea

Hur når man ut till en utspridd personalstyrka, där de flesta saknar tillgång till jobbdator och intranät? Ambea tar hjälp av Benify för en effektiv internkommunikation som också stärker kulturen.
Ambea

Omsorgsföretaget Ambea har ca 26 000 anställda över hela landet, inom till exempel äldrevård, stödboenden och utbildning. De flesta har inte daglig tillgång till jobbdator eller intranät. Sedan 2019 använder Ambea en medarbetarportal från Benify för att visa upp sina personalförmåner. Portalen innehåller även ett integrerat kommunikationsverktyg.

I den skräddarsydda portalen, kallad Ambea för mig, kan Ambeas anställda logga in och ta del av förmåner och annat som ingår i anställningen på företaget. Användare med administratörsrättigheter i portalen kan dessutom skapa och skicka riktad information till de anställda via email, portalmeddelanden och pushnotiser i mobilen.

– Vi behöver andra kommunikationskanaler än bara intranätet. Här är Benifys kommunikationsverktyg otroligt viktigt, eftersom vi når våra anställda via deras egna mobiltelefoner, i en plattform som de redan är vana vid att logga in i för att se sin lönespecifikation och beställa förmåner, säger Filip Carlsson, projektledare på Ambeas kommunikations- och marknadsavdelning.

Portalen används både för att snabbt nå ut med viktiga uppdateringar, men också som ett komplement till intranätet för att lyfta fram positiva budskap:

– Ambea för mig är en kanal där vi kan bygga kulturen, stärka engagemanget och skapa en känsla av gemenskap, säger Filip Carlsson.

Tre tips för effektiv internkommunikation i en stor organisation:

  • 1Lyft goda exempel

    Dela inspirerande berättelser från verksamhetens olika områden. Det ökar stoltheten och gör att fler får upp ögonen för möjliga karriärvägar internt.
  • 2Gör det personligt

    Under coronavirusutbrottet har Ambea publicerat veckovisa videohälsningar där företagets vd informerar om det aktuella läget och visar uppskattning för personalens viktiga arbete.
  • 3Tänk ”mobile first”

    De flesta av Ambeas anställda loggar in i Ambea för mig via sin mobiltelefon. Med Benifys app kan de även ta emot pushnotiser med viktig information från företaget.

Ett verktyg att växa med

– Vi har redan haft jättestor användning av kommunikationsverktyget, och jag ser fram emot att se det utvecklats ännu mer, säger Filip Carlsson.