Benify

Ladda ner Nöjdhetsrapporten 2018: Insikter och benchmarks från de mest engagerade arbetsplatserna

Postad 2018.09.28


Hur får man nöjda medarbetare – och varför är det viktigt?

Resultatet från Benifys årliga undersökning Förmånskollen är äntligen här. Över 20 000 deltagare – såväl HR-specialister som ”vanliga” medarbetare – har svarat på frågor om förmåner, nöjdhet, engagemang och kommunikation. Utifrån deras kloka (och självklart helt anonyma) svar har vi skapat en lägesrapport full av matnyttig information och benchmarks.

Rapporten ger svar på frågor som:

  • Vilka förmåner uppskattas mest av medarbetarna?
  • Hur tänker dagens HR-ansvariga kring sitt förmånsutbud?
  • Hur attraherar och behåller man yngre medarbetare?

Förmåner och employer branding – hur hänger det ihop?

Vår studie visar på ett tydligt samband mellan förmånsutbud och nöjdhet: Medarbetare som erbjuds 20 förmåner eller mer är upp till 17 % nöjdare än dem med tillgång till tio eller färre. Men det är viktigt att göra hela läxan, och inte bara erbjuda ett standardutbud, luta sig tillbaka och förvänta sig underverk.

Här är våra tre hetaste tips för ett starkare arbetsgivarvarumärke:

Använd en förmånsstrategi

Anpassa ditt förmånsutbud efter vilka medarbetare du har – och vilka du vill rekrytera. Utvärdera regelbundet för att vara säker på att du satsar på rätt saker, och inte slösar resurser på förmåner som inte används. Vår studie visar att de flesta arbetsgivare fortfarande saknar en förmånsstrategi. Med andra ord har du stor chans att ligga i framkant om du börjar idag.

Kommunicera i rätt kanal

Går den interna kommunikationen på slentrian? Med allt fler medarbetare födda på 1990-talet ökar kraven på mobilanpassad kommunikation. Skräddarsydda medarbetarportaler ligger ljusår före mejl och intranät när det gäller engagemang och tillgänglighet. Visste du t.ex. att 85 % av medarbetarna i generation Z använder mobilen för att logga in i sin förmånsportal, jämfört med bara 47% bland babyboomers?

Koppla förmånerna till ert employer brand

Vilka värderingar är viktiga för dig som arbetsgivare – t.ex. hälsa, hållbarhet eller balansen mellan arbete och privatliv? Låt verksamhetens kärnvärden återspeglas i ditt förmånsutbud. Det hjälper medarbetarna att förstå och identifiera sig med ditt varumärke. Och medarbetare som förstår sin arbetsgivares vision, mål och värderingar är upp till 28 % mer engagerade än dem som inte gör det.

Vill du veta mer om hur du kan använda förmåner för att stärka ditt arbetsgivarvarumärke och få nöjdare, lojalare och mer engagerade medarbetare? Ladda ner Nöjdhetsrapporten 2018: Insikter och benchmarks från de mest engagerade arbetsplatserna helt kostnadsfritt redan idag.


Vi använder cookies för att ge dig bästa möjliga användarupplevelse på våra hemsidor. Genom att fortsätta använda hemsidan utan att ändra inställningar på din webbläsare går du med på att ta emot cookies. Läs mer

Stäng