Benify

Passa på att nyttja ditt friskvårdsbidrag & skicka in kvittot innan brytdatumet!

Postad 2017.09.14 #månadens fråga

Semestern är slut och det är dags att blicka framåt mot höstens utmaningar. Vi på Benifys kundservice hoppas att ni alla haft en skön och avkopplande semester och tänkte i samband med detta passa på att uppmana er att nyttja era friskvårdsbidrag innan de går ut. Ni kanske till och med har gjort ett utlägg för en friskvårdande behandling eller aktivitet som ni vill få ersättning för genom ert friskvårdsbidrag.

Då tiden går snabbare än man tror och det snart är ett nytt år,  är det bra att komma ihåg att många företag har sitt bokslut under de kommande månaderna. Är du osäker på när ditt företag har sitt sista datum för friskvårdsbidraget? Tveka inte att höra av dig till oss så informerar vi dig gärna om det.

Friskvårdsbidrag erbjuds man av sin arbetsgivare under perioden man arbetar på arbetsplatsen. Ett friskvårdsbidrag som man får av sin arbetsgivare löper under ett år och för att man ska hinna nyttja detta bidrag krävs det att registreringen är skapad och inskickad till oss innan företagets sista datum för bidrag. Vi på Benify datumstämplar alla underlag per det datum som kvittona inkommer till oss. Detta innebär att om underlaget inkommer efter sista datum kommer din registrering belasta ditt nya friskvårdsbidrag för den nya perioden.

Benify går efter de lagar och regler som sätts av bl.a. Skatteverket. Då till exempel bokföringslagen blivit uppdaterad innebär det att vi behöver rätta oss efter den. Det innebär i praktiken att om du skickar in dina kvitton/underlag till oss så behöver dessa vara i sitt originalutförande. En kopia är alltså inte längre godkänd att posta in. Detta gör att vi uppmanar alla att skriva avsändare på all post som skickas, för att förhindra att post kommer bort i postgången. Observera att vi på Benify inte kan ta ansvar för postgången. Skulle ditt brev komma bort på vägen behöver du få ett nytt originalkvitto/underlag av leverantören. Av den anledningen kan det vara bra att själv spara en kopia för att kunna uppvisa till leverantören. Kan leverantören inte utfärda ett nytt konto är ett handskrivet kvitto eller ett intyg utfärdat av leverantören godkänt som ett originalunderlag.

För att registrera ditt utlägg och få ersättning från ditt friskvårdsbidrag behöver du skapa en kvittoregistrering i din förmånsportal. Nedan finner ni en guide att följa:

  1. Logga in i din förmånsportal. Välj sedan ”Mina förmåner” och sedan ”Friskvård”.
  2. Välj kategorin “Registrera kvitto” och sedan förmånen “Friskvårdskvitto”.
  3. Vi ber att ni läser igenom informationen noggrant för att säkerställa att ditt kvitto eller intyg uppfyller utformningskravet från Skatteverket.
  4. Efter att du följt de angivna stegen är din order registrerad och du finner då en länk för att skriva ut blanketten, som du ska fästa ditt originalkvitto på.
  5. Skicka in blanketten i ett kuvert till oss på Benify (adressen finns på blanketten).

För att kontrollera din registrering eller hur processen går med din kvittoregistrering kan du klicka på ditt namn uppe i högra hörnet i din förmånsportal. Välj ”Mitt konto” och sedan ”Mitt anmälda friskvårdskvitto”.

Har du frågor eller funderingar? Då är du mer än välkommen att kontakta Benifys trevliga kundservice så berättar vi mer. Du når oss på 08-210 200, vardagar mellan 09:00-17:00 eller på support@benify.se.


Har du några frågor till kundservice? Kanske hittar du svaret här nedan:

Kundservice tipsar – smidigaste sättet att logga in i din förmånsportal 
Jag har fått mitt friskvårdskvitto godkänt och undrar när jag får mitt bidrag utbetalt?
Varför måste jag komplettera mitt friskvårdskvitto?
Hur gör jag en beställning av friskvård i portalen?

Jag har ett kvitto på köp av friskvård. Hur får jag mitt friskvårdsbidrag utbetalat?
När är brytdatumet för mitt friskvårdsbidrag och vad händer om jag inte nyttjar det i tid?

Vad händer med mina förmåner om jag blir sjukskriven eller avslutar min anställning?
Räcker det att jag skickar ett kontoutdrag eller en faktura på mitt köp för att få friskvårdsbidraget?
Kan jag spara friskvårdsbidraget till nästa år?
Hur får jag som nyanställd tillgång till min förmånsportal?
Jag har beställt fel friskvård i portalen – hur gör jag?
Vad händer med mina förmåner när jag är föräldraledig?

Hur fungerar förmånen för kollektivtrafik?
Hur får jag friskvårdsbidrag för mina autogirobetalningar?
Jag har tappat bort mitt lösenord till portalen – hur gör jag?
Kan jag skicka in samma kvitto flera gånger?


Vi använder cookies för att ge dig bästa möjliga användarupplevelse på våra hemsidor. Genom att fortsätta använda hemsidan utan att ändra inställningar på din webbläsare går du med på att ta emot cookies. Läs mer

Stäng