Benify

Så loggar du smidigast in i din förmånsportal

Postad 2017.06.29 #månadens fråga


Vi på Benify vill att inloggningen i våra portaler ska fungera snabbt och smidigt, därför tänkte vi nu förklara olika sätt att logga in på samt varför felmeddelanden ibland kan uppstå.

När du redo att logga in kan du gå direkt till inloggningsidan.

Nyanställd på ett företag som har en portal via Benify:
När du börjar en anställning på ett nytt företag kan du vara ivrig att få logga in i din nya portal och se dina förmåner. Om du då möts av ett meddelande att systemet inte känner igen dig, kan det bero på att din HR-/personalavdelning ännu inte har lagt in dina personuppgifter. Vi på Benify får nämligen alla uppgifter på anställda via en fil som kallas “användarfil” och det är informationen i den filen som ger dig som medarbetare tillgång till förmånsportalen.

Det tar vanligtvis 1-3 veckor från startad anställning tills dess att välkomstbrevet tillsammans med inloggningsuppgifterna till portalen levereras till dig som nyanställd. Om det finns en registrerad e-postadress så kommer inloggningsuppgifter att skickas direkt till din e-post så fort din användare skapas.

Inloggningssätt och inloggningsuppgifter:
För att logga in i portalen används oftast användarnamn och lösenord, men det finns även andra sätt att logga in med. Observera dock att inloggningssätten kan variera från företag till företag.

För att logga in med ett användarnamn använder du som medarbetare oftast ditt personnummer, anställningsnummer eller den e-postadress som är registrerad i portalen. Det enklaste är att använda personnumret då det är unikt för just dig. Efter det fyller du i ditt personliga lösenord som du själv får välja första gången du loggar in.

Andra alternativa inloggningssätt är:

  • Mobilt BankID
  • BankID
  • SSO-inloggning

Mobilt BankID kan du använda för att identifiera dig även om du loggar in via en annan enhet än den där du har ditt aktiva BankID.

SSO-inloggning står för ”Single Sign On” och det innebär att du loggar in via ditt företags intranät och därifrån klickar dig vidare till er Förmånsportal. Eftersom du då redan har identifierat dig så behöver du endast logga in en gång. Så länge du har tillgång till dina inloggningsuppgifter kan du logga in från andra platser än arbetet, exempelvis hemma eller via den mobila appen Benify Sweden.

Felmeddelande vid flera anställningar:
Har du haft två anställningar hos olika företag som båda använder sig av Benify och sen försöker logga in i portalen kan du få ett felmeddelande. Detta upplevs dock endast om du loggar in via www.benify.se/login, då känner nämligen systemet inte av vilken av användarna, från vilket företag, du söker åtkomst för.

För att logga in på de olika förmånsportalerna där du har/haft en anställning gör du enligt nedan steg:
På första sidan klickar du på ”visa avancerad inloggning”. Då kommer ett fält upp som uppger att du kan fylla i företagsnamn. Där skriver du in din nuvarande arbetsgivare och därefter kan du logga in med Mobilt BankID, BankID eller de personliga inloggningsuppgifter du har fått.

Har du frågor eller funderingar är du mer än välkommen att kontakta Benifys trevliga kundservice så berättar vi mer. Du når oss på 08-210 200, vardagar mellan 09:00-17:00 eller på support@benify.se.


Har du fler frågor till kundservice? Kanske hittar du svaret här nedan:

Jag har fått mitt friskvårdskvitto avslaget, men det avsåg massage. Varför?
Jag har fått mitt friskvårdskvitto godkänt och undrar när jag får mitt bidrag utbetalt?
Varför måste jag komplettera mitt friskvårdskvitto?
Hur gör jag en beställning av friskvård i portalen?

Jag har ett kvitto på köp av friskvård. Hur får jag mitt friskvårdsbidrag utbetalat?
När är brytdatumet för mitt friskvårdsbidrag och vad händer om jag inte nyttjar det i tid?

Vad händer med mina förmåner om jag blir sjukskriven eller avslutar min anställning?
Räcker det att jag skickar ett kontoutdrag eller en faktura på mitt köp för att få friskvårdsbidraget?
Kan jag spara friskvårdsbidraget till nästa år?
Hur får jag som nyanställd tillgång till min förmånsportal?
Jag har beställt fel friskvård i portalen – hur gör jag?
Vad händer med mina förmåner när jag är föräldraledig?

Hur fungerar förmånen för kollektivtrafik?
Hur får jag friskvårdsbidrag för mina autogirobetalningar?
Jag har tappat bort mitt lösenord till portalen – hur gör jag?
Kan jag skicka in samma kvitto flera gånger?


Vi använder cookies för att ge dig bästa möjliga användarupplevelse på våra hemsidor. Genom att fortsätta använda hemsidan utan att ändra inställningar på din webbläsare går du med på att ta emot cookies. Läs mer

Stäng