Välkommen till kundservice
Välkommen till Benifex support, hur kan vi hjälpa dig? Du är alltid välkommen att kontakta oss, eller läsa om våra vanligaste frågor.
Hem | Om Benifex | Kundservice

Välkommen till Benifys kundtjänst
Kontakta oss på support@benify.com så återkommer vi till dig så snart som möjligt. Vår kundtjänst är öppen måndag-fredag kl. 9.00-17.00.
Med lite tur har någon redan ställt din fråga. Se till att kolla in vår FAQ (Vanliga frågor).

Vanliga frågor och svar
Vi försöker ge svar på alla frågor. Med lite tur har någon redan ställt din fråga. Kolla in vår FAQ eller kontakta vår kundtjänst om du behöver ytterligare hjälp.
Var hittar du oss?

Benifex SOUTHAMPTON
Mountbatten House
Southampton SO15 2JU
+44 (0)23 801 72500
hello@benifex.com

Benifex HQ
Apelbergsgatan 33A
111 37 Stockholm
+46 8 21 02 00
info@benify.se

Benifex SVERIGE
413 29 Göteborg
+46 8 21 02 00
info@benify.se

Benifex SVERIGE
211 75 Malmö
+46 8 21 02 00
info@benify.se

Benifex TYSKLAND
80339 München
+49 89 218 993 410
info@benify.de

Benifex STORBRITANNIEN
London EC3N 1LS
+44 (0) 203 695 6600
info@benify.co.uk

Benifex NEDERLÄNDERNA
Prins Hendrikkade 21-E
1012 TL Amsterdam
+46 8 21 02 00
info@benify.nl

Benifex USA
Suite 1780
San Francisco, CA 94104
info@benify.com

Benifex DANMARK
1051 København K
+45 7877 0670
info@benify.dk

Benifex LITAUEN
08100 Vilnius
+46 8 21 02 00
info@benify.lt
Vanliga frågor
Här hittar du svaren på de vanligaste frågorna till oss på Benifex, sorterade utifrån ämne.
Friskvård
Vart ska jag skicka mitt kvitto?
När du registrerat ditt friskvårdsutlägg i förmånsportalen får du en blankett att skriva ut och skicka in tillsammans med ditt kvitto. Om du missat att skriva ut blanketten så kan du komma åt den i efterhand.
Gör så här:
1. Logga in i din förmånsportal och klicka på profilikonen/ditt namn uppe i högra hörnet > Mitt konto > Beställningar.
2. Klicka på din kvittoregistrering och välj “Skriv ut din kvittoblankett här” för att länkas vidare till blanketten. Fäst kvittot på blanketten och skicka in blankett och kvitto till adressen som står förtryckt på blanketten.
Hur använder jag mitt friskvårdsbidrag?
Alt. 1: Beställ via Benifex. Under “Mina förmåner” > “Friskvård” hittar du samtliga friskvårdsleverantörer som Benifex har ett samarbete med och kan enkelt söka upp den leverantör du är intresserad av. Lägg en beställning direkt via din valda leverantör i portalen. Friskvårdsbidraget dras då automatiskt och eventuell kostnad utöver detta dras som ett nettolöneavdrag.
Alt. 2: Registrera kvitto. Om du inte önskar lägga en beställning via Benifex kan du välja att köpa din friskvård privat utanför din förmånsportal. För att yrka ersättning av ditt friskvårdsbidrag för ett privat kvitto, behöver du registrera din utgift i förmånsportalen och skicka in ditt kvitto till oss. Sök på “friskvårdskvitto” i förmånsportalen för att komma till kvittoregistreringen och följ instruktionerna som står beskrivet i registreringen.
Hur registrerar jag mitt friskvårdskvitto?
Om du inte önskar lägga en beställning via Benifex kan du välja att köpa din friskvård privat utanför din förmånsportal. För att yrka ersättning av ditt friskvårdsbidrag för ett privat kvitto behöver du registrera din utgift i förmånsportalen och skicka in ditt kvitto till oss.
Gör så här:
1. Sök på “Friskvårdskvitto” i förmånsportalen för att komma till kvittoregistreringen.
2. Följ instruktionerna som står beskrivet i registreringen.
När måste jag senast skicka in mitt kvitto?
Datumet då ditt kvitto senast måste vara oss tillhanda skiljer sig mellan olika arbetsgivare. I de flesta fall ska kvittot vara registrerat och oss tillhanda senast 31 oktober för att kunna ta del av årets bidrag. Vill du veta vad som gäller för just din arbetsgivare kan du logga in i portalen, kontakta vår kundtjänst eller din arbetsgivare.
Vad har mitt kvitto för status?
Förutsatt att ditt kvitto har ankommit till Benifex och ankomstregistrerats kan vi hjälpa dig ta fram statusen på ditt kvitto via vår chatt på Mitt Benifex > Kundtjänst.
Kan jag skicka in mitt kvitto digitalt?
För att ta reda på om du kan skicka in ditt kvitto digitalt, logga in i portalen och sök efter “Friskvårdskvitto”.
Inloggning
Jag kan inte logga in
Att du inte kan logga in kan bero på en del olika saker. Det vanligaste är att du har två eller fler aktiva konton hos Benifex, ex. genom din arbetsgivare och via ett medlemskap. Då behöver då välja “anställd på flera bolag” och ange ditt företagsnamn under fältet “företagsnamn”. Du kan alltid få hjälp via vår chatt på Mitt Benifex > Kundtjänst som har svar på de flesta frågorna kring inloggning.
Förmåner
Kan jag ångra min beställning?
Om det har gått mer än en arbetsdag sedan du gjorde din beställning så behöver vi få ett godkännande av leverantören. Ta då kontakt med leverantören så kommer vi att ta bort din beställning om/när leverantören meddelat oss. Om det har gått mindre än en arbetsdag kan du kontakta oss via vår chatt på Mitt Benifex > Kundtjänst.
Jag saknar åtkomst till förmåner
I vanliga fall beror det på en av nedan orsaker:
- Du är för tillfället frånvarande/tjänstledig/föräldraledig/studieledig
- Du har sagt upp dig
- Du har en tidsbegränsad anställning
Generella frågor
Vad är ett förmånsprogram för anställda?
Ett förmånsprogram för anställda är ett strukturerat paket med icke-löneförmåner som arbetsgivare erbjuder för att stödja anställdas hälsa, välbefinnande, livsstil och ekonomiska trygghet. Dessa kan omfatta allt från pensionsinbetalningar och privat sjukförsäkring till gymmedlemskap, måltidsersättning och flexibla arbetsalternativ.
Vissa förmåner, som tjänstepensioner och lagstadgad sjuklön, är obligatoriska. Andra, som fertilitetsstöd eller cykel-till-jobbet-program, är frivilliga men förväntas i allt högre grad. Tillsammans bidrar de till att attrahera och behålla talanger, öka engagemanget och förbättra ditt totala värdeerbjudande till anställda.
Vilken betydelse har personalförmåner på arbetsplatsen?
Personalförmåner är inte längre bara tillägg – de är strategiska verktyg för rekrytering, personalbehållning och produktivitet. Ett väl utformat system hjälper medarbetarna att känna sig uppskattade och stödda, samtidigt som det minskar stress, förbättrar balansen mellan arbete och privatliv och ökar den allmänna arbetstillfredsställelsen.
Vilka typer av förmåner finns det för anställda?
Förmånerna kan delas in i två huvudkategorier: obligatoriska och frivilliga.
Obligatoriska förmåner
Dessa är lagstadgade och utgör grunden för ditt förmånsprogram. I Sverige omfattar detta socialförsäkringsavgifter, automatisk pensionsinbetalning och lagstadgad rätt till ledighet.
Frivilliga förmåner
Dessa är ytterligare förmåner som arbetsgivare kan erbjuda för att förbättra medarbetarnas upplevelse. De omfattar:
Hälsa och välbefinnande: Privat sjukförsäkring, stöd för psykisk hälsa och hälsokontantplaner.
Ekonomiska förmåner: Pensionsavgifter över det lagstadgade minimumet, personalrabatter och löneavstående.
Livsstilsförmåner: Cykel-till-jobbet-program, gymmedlemskap, måltidsersättning och reseersättning.
Flexibilitet: Flexibla arbetsformer, policyer för distans- och hybridarbete samt köp av årlig ledighet.
Personlig utveckling: Utbildningsbudgetar, ersättning för utbildning och utbildningsbidrag.
Påverkar förmåner medarbetarnas motivation och lojalitet?
Förmåner är ett direkt uttryck för hur mycket en organisation värdesätter sina medarbetare. När medarbetarna känner sig stödda av sina förmåner är det mer sannolikt att de stannar kvar, presterar bättre och förespråkar ditt företag.
Rätt förmåner förbättrar inte bara arbetsmoralen, utan minskar också frånvaron, ökar produktiviteten och sparar till och med pengar för företaget
Vilka är de vanligaste utmaningarna vid implementeringen av ett förmånsprogram?
Kostnadskontroll: Utan rätt data kan utgifterna för förmåner skena iväg.
Lågt engagemang: Förmåner som ingen använder är bortkastade pengar. Kommunikation och synlighet är nyckeln.
Komplexitet i efterlevnaden: Särskilt för internationella team kan det vara svårt att hålla sig à jour med skatte- och rättsliga ramverk.
Behöver du ett förmånsprogram för anställda?
Om du anställer, växer eller försöker bygga en kultur där människor trivs, är svaret ja. Ett genomtänkt förmånsprogram hjälper dig att sticka ut, stödja ditt team och uppnå bättre affärsresultat.